نام بازي: Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege
سازنده: Ubisoft Montreal
ناشر: Ubisoft
پلتفرم: PC، PS4، XBOX ONE
اولين نكتهاي كه در مورد جديدترين نسخه از سري بازيهاي Rainbow Six يعني Siege وجود دارد و از قضا جنجالهاي زيادي را هم برپا كرد، عدم وجود بخش تك نفره داستاني است. در حالي كه Rainbow Six: Patriots مانور زيادي روي بخش تك نفره داستاني خود داده بود و سازندگان نويد يك بخش داستاني پر و پيمان را به بازيبازان ميدادند، پس از فعل و انفعالاتي كه پيش آمد و آن عنوان تبديل به Rainbow Six: Siege تبديل شد بخش داستاني هم به طور كلي از بازي حذف شد.
سازندگان هم دليل اين امر را تمركز هرچه بهتر روي بخش چندنفره اعلام كردند. فارغ از اينكه تا چه حد اين كار درست بوده اشاره به اين نكته خالي از لطف نيست كه امروزه بسياري از عناوين شوتر موجود در بازار كه بخش چند نفره قدرتمندي هم دارند از بخش تك نفره داستاني هم بهره ميبرند و سازندگانشان سعي ميكنند توجه بسياري به بخش داستاني داشته باشند چرا كه بسياري از بازيبازان در كنار بخش چند نفره به تجربه بخش داستاني اين عناوين هم ميپردازند و حتي يكي از عوامل محبوبيت فوقالعاده زياد عناويني نظير Halo يا Call of Duty وجود يك بخش داستاني قوي در بازي است. در هر صورت، در چند سال اخير تعداد عناوين تماماً آنلاين (كه البته Rainbow Six: Siege تماماً آنلاين نيست اما بخش داستاني نداشته و بخش آفلاين آن تنها داراي چند مرحله آموزشي است كه جلوتر به آنها اشاره خواهيم كرد) رو به افزايش بوده و با توجه به استقبالي كه طرفداران از اينگونه بازيها به عمل ميآورند (به طور مثال Destiny يا Titanfall) شمار آنها روز به روز بيشتر ميشود و در سالهاي آينده به تعداد بيشتري از اينگونه بازيها بر خواهيم خورد. همانطور كه گفته شد، Patriots روي بخش داستاني مانور زيادي داده بود و پتانسيل زيادي براي موفقيت داشت و سازندگان ميتوانستند تا روي يك بخش داستاني براي Siege هم كار كنند چرا كه اين عنوان هم با توجه به گيم پلي دوست داشتني و جذاباش، پتانسيل زيادي را براي داشتن يك بخش داستاني درگير كننده دارد اما به هر صورت، سازندگان به طور كلي بخش داستاني را از بازي كنار گذاشته و تمام تمركزشان را بر روي بخش چندنفره قرار دادند. البته ۱۰ مرحله تك نفره هم در بازي وجود دارند (كه با نام Situations در بازي شناخته ميشوند) كه به نوعي، يك بخش آموزشي براي آماده كردن بازيباز براي بخش چندنفره است. هركدام از اين مراحل سه درجهي سختي دارند و هركدام از آنها روي يكي از مكانيزمهاي گيم پلي تمركز دارد. البته مشخصاً اين مراحل نميتوانند جايگزين يك بخش تك نفره داستاني و مفصل شوند اما در هر حال تجربه آنها خالي از لطف نيست؛ چرا كه با انجام اين مراحل شما بيشتر با مكانيزمهاي گيم پلي بازي آشنا ميشويد و به نوعي اين مراحل، مهارت شما را بالا برده و شما را آماده تجربه بخش چند نفره ميكنند.
دقيق باش تا پيروز شوي
در بخش چند نفره بازي، دو تيم پنج نفره به مبارزه با يكديگر ميپردازند؛ يك تيم شامل تروريستها ميشود و تيم ديگر هم شامل نيروهاي ضربتي پليس. بر خلاف بسياري از بازيهاي روز، آن كسي كه تيراندازياش بهتر از بقيه باشد در Rainbow Six: Siege برنده نخواهد بود. اينجا استراتژي و همكاري حرف اول را ميزند شما نميتوانيد تفنگي را به دست بگيريد و هركسي كه پيش رويتان است را قلع و قمع كنيد. در Siege، اين تفكرات شماست كه مشخص ميكند برنده خواهيد بود يا بازنده. همانگونه كه از سبك بازي (شوتر تاكتيكال) مشخص است بايد با همتيميهاي خود همفكري كنيد، يك استراتژي خاص را برگزينيد و بازي را آغاز كنيد. اين اولين نكتهاي است كه Siege را از ديگر بازيهاي روز متمايز ميسازد. وقتي كه شما تيم مدافع هستيد، براي مدت كوتاهي فرصت داريد تا به انجام اعمالي نظير مستحكمتر ساختن در و ديوارها و ديگر موانع، كشيدن سيم خاردار روي زمين و… بپردازيد. وقتي كه زمان به پايان رسيد، تيم مهاجم به سمت شما ميآيد. آن استرسي كه هنگام نزديك شدن نيروهاي حريف به شما دست ميدهد، فوقالعاده جذاب و جالب است. شما بايد در هر لحظه، آماده حمله احتمالي دشمنان باشيد و در اين لحظات، هيجان را در بند بند وجودتان حس خواهيد كرد. باز هم اين شما و همتيميهايتان هستيد كه مشخص ميكنيد چگونه دوست داريد بازي را ادامه دهيد ممكن است دوست داشته باشيد يكي از اعضاي تيم را به بيرون بفرستيد تا مخفيانه به شكار دشمنان بپردازد و چهار عضو ديگر گروه در يك اتاق مخفي شوند يا اينكه هر كدام از اعضا در مكاني جداگانه مخفي شوند يا چندين و چند استراتژي ديگر كه بسته به خود شما و سليقه و تفكراتتان هستند. بازي به هيچوجه بازيبازان را محدود به استفاده از يك يا چند تاكتيك خاص نميكند و دست آنان را براي انجام آنچه كه دوست دارند، باز ميگذارد. محدوديت در انتخاب استراتژي يك تيم براي مقابله با دشمن، در Siege جايي ندارد.
زماني كه تيم شما مهاجم است، باز هم گستره زيادي از استراتژيهاي مختلف پيش پاي شما قرار ميگيرد. ممكن است دوست داشته باشيد تا از پشت بام وارد اتاقها شويد، يا شيشه پنجرهها را خرد كنيد و ناگهان وارد يك اتاق شويد و دشمن را غافلگير كنيد. شايد هم دوست داشته باشيد تا به گوشهاي تاريك بخزيد و منتظر باشيد تا دشمنان از مكاني كه در آن مخفي شدهاند بيرون آيند، آنگاه ميتوانيد از غفلت آنان نهايت استفاده را برده و نابودشان كنيد. يكي ديگر از كارهاي جالبي كه ميتوانيد انجام دهيد اين است كه با پرتاب يك نارنجك به گوشهاي ديگر، حواس حريفان را پرت كنيد و سپس به اتاقي كه آنها در آن قرار دارند حمله كنيد. همانطور كه متوجه شديد شما ميتوانيد از هر روشي كه دوست داريد براي از بين بردن دشمنان استفاده كنيد. انتخاب هر كدام از اين روشها به خود شما و ميزان خلاقيتتان بستگي دارد، پس هرچه خلاقتر و دقيقتر باشيد، ميتوانيد راحتتر دشمنان را از بين ببريد.
جذاب و نقسگير
اگر در بازي كشته شويد، ديگر به بازي باز نخواهيد گشت! با توجه به اين نكته، بازيبازان بايد تمام حواس خود را معطوف به گوشه و كنار محيط كنند و مراقب باشند كه كشته نشوند. اين موضوع باعث ميشود كه بازيبازان بيگدار به آب نزنند و قبل از اينكه به يك اتاق حمله كنند، ريسك آن را قبول كنند كه ممكن است دچار اشتباه شده و به دشمني كه در گوشهاي ديگر كمين كرده فرصت آن را بدهند كه آنها را بكشد. پس توصيه ميشود كه حتماً قبل از هرگونه حمله به طور دقيق گوشه و كنار محيط را با هواپيماي بدون سرنشين كوچكي (Drone) كه در اختيار داريد جستوجو كنيد تا مطمئن شويد كه دشمنان براي گرفتن جان شما و همتيميهايتان در كمين نيستند. اين ميتواند درس خوبي براي برخي ديگر از سازندگان باشد تا با قرار دادن اين ويژگي (يعني اينكه بازيباز پس از مرگ، ديگر به بازي بر نگردد) در بازيهايشان، به هرچه جذابتر و نفسگيرتر شدن آن بازي كمك كنند.
اما حالات مختلف موجود در بازي، شخصيتها و تجهيزات و البته نقشهها را از دو جهت ميتوان مورد بررسي قرار داد. در نگاه اول، همهچيز خوب به نظر ميرسد در بازي ۱۱ نقشه وجود دارد كه بسيار متنوعاند و با يكديگر، تفاوتهاي زيادي دارند. هر كدام زمانهاي مختلفي از روز را شامل ميشوند و از طراحي خوبي هم برخوردارند. حدود ۲۰ شخصيت مختلف براي انتخاب وجود دارد كه هر كدام تجهيزات، وسايل و مهارتهاي خاص خود را دارند و البته تجهيزات هركدام را هم ميتوان ارتقا داد. حتي برخي از شخصيتهايي كه در نگاه اول تجهيزات و مهارتهايشان كارآمد نيست هم در مواقعي به كمكتان خواهند آمد. اما اگر بخواهيم به Rainbow Six: Siege به عنوان يك بازي آنلاين محور كه ۶۰ دلار هم قيمت دارد بنگريم، بايد گفت كه اين عنوان ميتوانست محتواي بيشتري هم در دل خود جاي دهد، به طور مثال نقشههاي بيشتر. البته همانطور كه گفته شد خوشبختانه همين محتوايي هم كه در بازي وجود دارد از طراحي خوبي بهره ميبرند و همچنين ميتوان اميدوار بود كه با گذشت زمان بستههاي الحاقي زيادي براي بازي منتشر شوند كه قطعاً به بيشتر شدن محتواي بازي كمك خواهند كرد. در مورد بستههاي الحاقي، گفته شده كه در سال 2016 در طي دو بسته، ۸ نقشه جديد به بازي اضافه ميشود كه خبر خوبي براي طرفداران است. البته با وجود آنكه نقشههاي بازي بسيار متنوع هستند و تفاوتهاي زيادي ميان آنها وجود دارد اما حالتهاي بازي بسيار شبيه به هم هستند. حالتهاي Hostage ،Bomb و Secure Area همگي در نفوذ به منطقهاي كه گروه ديگري از آن محافظت ميكند خلاصه ميشوند. حالت Hostage بيشترين پتانسيل را در ميان حالات مختلف بازي داشته كه مربوط به گروگان گرفتن يك انسان و جا به جا كردن او توسط يك تيم در نقاط مختلف نقشه به منظور نگه داشتن او از تيم رقيب است و تيم رقيب هم بايد او را از چنگال تيم مقابل نجات دهد. البته در بسياري از مسابقات آن تيمي كه بايد گروگان را آزاد كند، ناموفق ميماند و در نهايت شاهد آن حالت معروف سري بازيهاي Rainbow Six يعني Terrorist Hunt هستيم جايي كه شما و تيمتان بايد در مقابل موجهاي دشمنان كه توسط هوش مصنوعي كنترل ميشوند مقاومت كند. اگر اين بخش را با درجه سختي Normal بازي كنيد خيالتان تخت خواهد بود كه دشمنان با شما شوخي دارند! با اين درجه سختي، تيراندازي دشمنان دقيق نيست و بسياري از اعمالي كه شما با استفاده از مكانيزمهاي تعبيه شده در اين عنوان انجام ميدهيد را آنها انجام نميدهند. پس توصيه ميشود تا اين بخش را با درجه سختي Hard تجربه كنيد كه در اين صورت حركات دشمنان واقعيتر خواهد بود و مقابله با آنها براي شما و همتيميهايتان چالش برانگيزتر خواهد بود.
يكي از نقاط ضعف بازي، سيستم پيشروي در بازي است كه بسيار بد طراحي شده است. به طور مثال، براي باز كردن بخش Ranked PvP، سطح شما بايد به ۲۰ برسد. شما براي ارتقاي سطحتان بايد XP كسب كنيد كه اين امتيازها به سختي به دست ميآيند و شما براي ارتقاي سطحتان عذاب زيادي خواهيد كشيد. در بازي همچنين قابليت ارتقاي شخصيتها نيز وجود دارد به اين ترتيب كه تجهيزات و اسلحههاي آنها را ارتقا ميدهيد. در اين بخش ميتوانيد مواردي نظير صدا خفه كن، نشانهياب و… را خريداري كنيد و مورد استفاده قرار دهيد. نوعي امتياز در بازي وجود دارد كه به عنوان پول درون بازي به كار ميرود و با آنها شما ميتوانيد وسايل و تجهيزات شخصيتهايتان را ارتقا دهيد. اين امتيازها هم به سختي به دست ميآيند و بازيبازان عجول را مجبور ميكند براي خريد اين پولهاي مجازي، اسكناسهاي واقعي خرج كنند (با استفاده از قابليت پرداخت درون برنامهاي) البته با وجود اين تعداد شخصيت براي انتخاب، هر شخص به چند شخصيت خاص علاقهمند ميشود و به همين خاطر ارتقا دادن تجهيزات آنها چندان سخت نيست؛ وقتي كه شما شخصيتي را براي بازي انتخاب نميكنيد دليلي هم براي ارتقا دادن تجهيزات او وجود ندارد. شما امتيازهاي بدست آمده را صرف ارتقا دادن شخصيتهاي مورد علاقه خود ميكنيد پس، با اين سخت به دست آمدن امتيازها، ميتوان كنار آمد و به اندازه سخت بودن ارتقاي سطح، شما را آزار نخواهد داد. يكي ديگر از مشكلات بازي هم اين است كه وقتي ميخواهيد شخصيت مورد نظرتان را انتخاب كنيد ممكن است بازيباز ديگري آن را انتخاب كرده باشد؛ در اين مواقع، خود بازي يك شخصيت خاص يعني Recruit را براي شما انتخاب ميكند، شخصيتي كه تجهيزات، ابزار و مهارت خاصي ندارد و تنها براي افراد تازه كار مناسب است. به عنوان يك بازي آنلاين محور، Rainbow Six: Siege هم از مشكلات آزاردهنده اتصال به سرور رنج ميبرد. البته اين مشكلات از خيلي از بازيهاي ديگر كمتر هستند، اما در هر حال، به تجربه بازيبازان لطمه ميزند؛ به طور مثال مشكلاتي در متصل شدن به سرورهاي بازي وجود دارد و گاهاً شما مجبور ميشويد بارها براي اتصال به سرور تلاش كنيد يا برخي از بازيبازان هم مشكلاتي نظير قطع شدن ارتباطشان با سرورها دارند. بعضي مواقع هم ممكن است كه در هنگام استفاده از سيستم matchmaking با مشكل مواجه شويد.
گوش به زنگ باش
افكتهاي صوتي هم نقش خاصي را در بازي ايفا ميكنند، چرا كه تنها صدايي كه در هنگام بازي كردن به گوشتان خواهد خورد صداهايي است كه ناشي از اعمال ديگر بازيبازان به وجود ميآيد. مسلماً در بازي افكتهاي مختلفي نظير صداي شليك گلولهها و… تعبيه شده اما اين صداي مواردي نظير آماده شدن دشمنان براي حمله از سمت يك در يا تخريب يك ديوار براي وارد شدن به يك اتاق و يا تلاش يك دشمن براي رد شدن از سد آن سيم خاردارهايي كه روي زمين كشيدهايد است كه به شما كمك ميكند تا براي پذيرايي از دشمنان آماده شويد. اگر گوش به زنگ باشيد و به صداهايي كه در بازي به گوش ميرسد دقت كنيد، مطمئناً متوجه فعاليتهاي دشمنان خواهيد شد و سعي ميكنيد تا براي درگيري با آنها آماده شويد. تمامي اين افكتهاي صوتي با دقت و ظرافت خاصي در بازي قرار گرفتهاند و نشان از دقت سازندگان به اينگونه موارد دارند. و وقتي هم كه درگير شويد سر و صداي زيادي به پا ميشود و باز هم از لحاظ صوتي بازي عملكرد خوبي را از خود نشان ميدهد.
Rainbow Six، اينبار زيباتر از هميشه
و اما از نظر گرافيكي، با عنواني قابل قبول طرف هستيم. بافتها كيفيت قابل قبولي دارند. نورپردازي بازي نيز در يك كلام، عالي است. افكتهايي نظير خون، دودي كه اسلحهها هنگام شليك گلوله بلند ميشود و موارد ديگر هم طراحي قابل قبولي دارند. طراحي محيطها هم بسيار خوب و از جزئيات زيادي بهره ميبرد. اما بدون شك مهمترين نكته در مورد گرافيك بازي، مربوط به تخريب پذيري بينظير آن است كه مانور زيادي بر روي آن داده شده بود و خوشبختانه بسيار هم خوب از آب در آمده است. محيطها همگي تخريب ميشوند و اين حس را به شما القا ميكنند كه به هيچجايي نميتوانيد پناه ببريد و نبايد به پناهگاههايتان اتكا كنيد. تخريب پذيري بازي جزو بزرگترين نكات مثبت بازي است كه به خوبي برروي گيم پلي بازي هم تاثيرگذار است. همچنين در كنسولها، بخش چندنفره به صورت 60 فريم بر ثانيه اجرا ميشود و بخشهاي Situations و Terrorist Hunt به صورت 30 فريم بر ثانيه. اين تفاوت هم چندان جالب نيست و ممكن است به مزاق عدهاي از طرفداران خوش نيايد. هيچ دليل قانع كنندهاي هم براي اين تفاوت نرخ فريم در بخشهاي مختلف وجود ندارد. در ساخت بازي، از موتور گرافيكي قدرتمند Anvilnext استفاده شده كه پيش از اين در ساخت اكثر عناوين سري Assassin’s Creed از آن استفاده شده بود و قرار است در توسعه عنوان مورد انتظار For Honor نيز از آن استفاده شود. البته Siege از لحاظ گرافيكي به اندازه عناوين مذكور قدرتمند نيست، اما با توجه به اينكه بخش چندنفره بازي به صورت 60 فريم بر ثانيه اجرا ميشود و همچنين تخريب پذيري بازي بسيار بالاست، ميتوان از گرافيك اين عنوان هم رضايت داشت.
جمعبندي
از وقتي كه به سرورهاي بازي متصل ميشويد همهچيز براي لذت بردن شما از Rainbow Six: Siege فراهم ميشود. بازي همه چيزهايي را كه شما براي سرگرم شدن با آن نياز خواهيد داشت را در خود گنجانده است و باعث ميشود كه ساعات متمادي با بازي سرگرم شويد. زماني كه وارد مسابقات شويد متوجه ميشويد كه ديگر بازيبازان هم با برنامه و همكاري پيش ميروند و اين به دليل وجود آن مراحل تك نفره آموزشي كارآمد در بازي است و بايد از سازندگان تشكر كرد كه با قرار دادن چنان بخشي در بازي، همه بازيبازان را براي هرچه بهتر انجام دادن بازي آماده كردهاند. نميتوان گفت كه هنگام تجربه بازي هيچ نكته منفي وجود ندارد اما Rainbow Six: Siege عنواني است كه كمتر بازي به آن شبيه است و از اين نظر تجربه متفاوتي را برايتان رقم خواهد زد. با وجود عميق بودن گيم پلي و آن ذات استراتژيكي آن بازي مسير خودش را از ديگر بازيهاي روز جدا ميكند و صرفاً يك پروسه خسته كننده “بكش و جلو برو” را پيش رويتان نميگذارد. تخريب پذيري فوقالعاده بازي هم جزو نكات مثبت بازي است و بر گيم پلي هم كاملاً تاثير ميگذارد. اين نكته قابل ذكر است كه اين بازي به مذاق همه خوش نخواهد آمد اما اگر خواهان عنواني هستيد كه در آن مجبور شويد كه براي تك تك لحظاتي كه مشغول به بازي هستيد برنامه داشته باشيد، اين بازي براي شما ساخته شده است. در Rainbow Six: Siege اين شما هستيد كه مشخص ميكنيد چگونه بازي كنيد شما براي انتخاب روش بازيتان آزادي كامل داريد و اين امر موجب شده تا Rainbow Six: Siege علي رغم تمام كم و كاستيهايش، به تجربهاي لذت بخش بدل شود.